26 april 2024

Breezand gereed voor gebruik (oktober 2009)

BREEZAND – Het is zover, het grote speel- annex ijsbaanterrein, gelegen aan de Wallerweg naast het prachtige nieuwbouwplan Groenhof te Breezand is definitief klaar voor gebruik.
Nadat het terrein op 1 oktober door de Ontwikkelings Maatschappij Breezand voor een symbolisch bedrag van een euro was overgedragen aan de gemeente Anna Paulowna, werd door wethouder Lia Franken, het terrein ter plekke aan de IJsbaanvereniging vrijgegeven voor algemeen gebruik.
Het prachtige terrein, ruim 9.000 m2 groot, gelegen aan de zuidwestkant in het woningbouwplan Groenhof, biedt ruimte aan een breed scala van mogelijke activiteiten voor Breezand.
Zo heeft in augustus het Timmerdorp al plaatsgevonden, maar met de komende winter in het verschiet zal het plaatje compleet zijn. Het wachten is dus nu op een strenge winter.
De IJsbaanvereniging is er klaar voor, want het clubgebouw staat al in volle glorie te pronken.
Uit handen van de heer P. Conijn van de Ontwikkelings Maatschappij Breezand ontving het bestuur van de ijsbaanvereniging een waardecheque van ¬ 175,-.
De eerste veertig woningen, die gerealiseerd worden door USP Vastgoed BV uit Hoorn, zijn allemaal verkocht en worden dit najaar opgeleverd. Dus ook voor de spelende jeugd, die Groenhof rijk is, is er volop ruimte om te kunnen spelen en ravotten.
De twaalf twee-onder-een-kapwoningen van de tweede fase zijn inmiddels in de verkoop. Dus ook voor de toekomstige bewoners van deze woningen is het terrein vrij toegankelijk.

IJsbaanvereniging bestaat al ruim 25 jaar!

In de winter van 1978 hebben Han van Lierop en zijn buurman Dick Brands de handen ineen geslagen en alles in het werk gesteld om een IJsbaan te maken op het landje van de kerk aan de Wijdenes Spaansweg.

Het verwaarloosde stukje grond midden in Breezand deed voorheen dienst als bollenland maar werd al enige tijd niet meer gebruikt. Reden genoeg voor van Lierop en Brands om de mogelijkheden voor het maken van een IJsbaan te onderzoeken.

Han en Dick vormden samen een comité en Han werd voorzitter. Jo Vermaire wilde het land wel op knappen, egaliseren en er dijkjes om heen leggen. Toen ook Jan Dorrestijn bereid werd gevonden leidingen te leveren voor geluid en licht, hoefde alleen de vrijwillige brandweer nog maar uit te rukken om het stuk land onder water te zetten. Nadat het flink had gevroren, bleek er een fantastische ijsbaan te zijn ontstaan waar heel Breezand op af kwam om te schaatsen en plezier te maken. Vele vrijwilligers toonden zich bereid mee te helpen.

De vrijwillige brandweer heeft gedurende de ijspret altijd geholpen met het opspuiten van de ijsvloer, het dagelijks in lange rijen vegen van de vloer wanneer het ijs nog niet sterk genoeg was om een trekker te dragen en het verdere onderhoud van de baan.

In die tijd werden donateurskaarten uitgegeven waarbij gezinnen alleen hoefden te betalen wanneer er die winter sprake was van ijs.

Om iedereen te voorzien van koek en sopie, werd de rijdende bouwkeet van van Lierop uit de stalling gehaald en langs de baan geplaatst. Met warne chocomel en een gevulde koek vloog men de baan weer op.

In de zomer werden er doeltjes geplaatst op het veldje en deed het dienst als voetbal- en speelveld.

Na bijna 25 jaar het comité te hebben gevormd, vonden de heren van Lierop en Brands het tijd worden dat de sceptor werd overgedragen.

Vanaf mei 2001 is de vereniging officieel omgedoopt in IJsbaan en Speeltuinvereniging Breezand en wordt het bestuur gevormd door Siem Kerkhof, Fred Steenvoorden, René Onderwater en Kees van der Wereld. Zij hebben besloten ook buiten de ijstijd activiteiten te organiseren zoals het timmerdorp, de minitriathlon, de agrarische zomerspelen en wie weet wat de heren nog meer in petto hebben…